Απλοί τρόποι για οικονομία στη βενζίνη…

Περνάτε μπροστά από πρατήριο και σας πιάνει η καρδιά σας με τις τιμές που αντικρύζετε, ειδικά τώρα που σε λίγο θα φύγετε για διακοπές; Κοιτάτε με τρόμο το ταμπλό μη τυχόν και ανάψει το λαμπάκι της βενζίνης; Σκέφτεστε να το γυρίσετε σε υγραέριο αλλά δεν το αποφασίζετε;

Γεγονός είναι ότι αυτό που έχει τσούξει ιδιάιτερα σε αυτήν την περίοδο κρίσης που διανύουμε είναι οι τιμές των υγρών καυσίμων και μάλιστα τόσο έμμεσα όσο και άμεσα. Κι αν για το έμμεσα, μιας και στην πράξη επηρεάζονται οι τιμές όλων ανεξαιρέτως των αγαθών, δεν μπορούμε ως μεμονωμένοι πολίτες να κάνουμε κάτι ουσιαστικό για τα άμεσα μπορούμε. Μπορούμε να οδηγούμε έτσι ώστε αν όχι να εξοικονομούμε καύσιμο τουλάχιστον να μην το σπαταλάμε.

Γεγονός είναι ότι οι κατασκευαστές τα τελευταία χρόνια έχουν εφαρμόσει πολλές τεχνολογίες –και δεν μιλάμε μόνο για τα υβριδικά μοντέλα αλλά και γι αυτά με τους συμβατικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης- με στόχο τη μείωση τόσο της κατανάλωσης όσο και των εκπομπών ρύπων. Τεχνολογίες όπως το downsizing (πιο μικροί κινητήρες, πιο αποδοτικοί με turbo), τα συστήματα start stop, οι ενδείξεις για τη σωστή αλλαγή σχέσεων, η απομόνωση κάποιων κυλίνδρων στα μεγάλα σύνολα κ.λπ.

Παρόλα αυτά ο καταλυτικός παράγοντας στην όλη διαδικασία εξακολουθεί να είναι ο οδηγός και οι συνήθειές του. Τόσο στον τρόπο με τον οποίο κινείται όσο και στην προσοχή που δίνει στο όχημά του.

Τι σημαίνει στην πράξη το τελευταίο; Έχουμε και λέμε λοιπόν:

1)  Αν η συντήρηση του αυτοκινήτου γράφεται στις καλένδες τότε είναι δεδομένο πως η κατανάλωση θα τραβάει την ανηφόρα. Φθαρμένα μπουζί και βρώμικα φίλτρα αέρα πληρώνονται σχεδόν καθημερινά στο πρατήριο, οπότε είναι μάλλον προτιμότερο να αντικαθίστανται όποτε προβλέπει ο κατασκευαστής.
Επίσης σημειώστε ότι τα λεπτόρευστα λιπαντικά (αυτά με μικρό το πρώτο νούμερο στην ένδειξη του κουτιού, όπως 5W50), μειώνουν έστω και λίγο την κατανάλωση μιας και περιορίζουν τις απώλειες από τις τριβές, ειδικά όταν ο κινητήρας είναι κρύος.

2)  Στην περίπτωση που θεωρείτε περιττό τον έλεγχο της πίεσης των ελαστικών του αυτοκινήτου σας απλά πετάτε κάποια ποσότητα αμόλυβδης και κατά συνέπεια τα αντίστοιχα ευρώ σε κάθε φουλάρισμα.
Όταν η πίεση στα λάστιχα είναι χαμηλή αυξάνεται η επιφάνεια επαφή τους με το δρόμο και κατά συνέπεια τόσο οι τριβές όσο και η κατανάλωση. Καλό είναι λοιπόν όχι μόνο να ελέγχεται συχνά η πίεση των ελαστικών αλλά και να αυξάνεται 0,3 bar σε σχέση με τη μέγιστη (αυτή με το πλήρες φορτίο δηλαδή) που προβλέπει ο κατασκευαστής.
Έτσι και δεν έχετε ουσιαστικά απώλειες στο κράτημα και την άνεση και εξοικονομείτε καύσιμο. Παράλληλα όταν αγοράζετε καινούργιο αυτοκίνητο ή αλλάζετε λάστιχα μην επιλέγετε τα πιο φαρδιά που μπορείτε.
Κερδίζετε ελάχιστα στην οδική συμπεριφορά και χάνετε περισσότερα στην κατανάλωση. Σημειώστε πως υπάρχουν και λάστιχα με χαμηλό συντελεστή τριβής κύλισης, που είναι ακόμα πιο οικονομικά.

3)  Έχετε ακόμα την μπαγκαζιέρα στην οροφή ή τις βάσεις για τα ποδήλατα από το προηγούμενο καλοκαίρι;
Μην τις καταβάσετε τώρα γιατί οι φετινές διακοπές όπως είπαμε πλησιάζουν (πλάκα κάνουμε), αλλά να ξέρετε ότι έχετε σπαταλήσει πολλά λίτρα βενζίνης, μιας και με την αναβλητικότητά σας έχετε καταστρέψει την αεροδυναμική του αυτοκινήτου σας.
Επίσης δεν σας έχει πάρει και ο επιπλέον θόρυβος τα αυτιά;
Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειώσουμε πως οι βάσεις ποδηλάτων που τοποθετούνται στο πίσω μέρος των αυτοκινήτων είναι πιο πρακτικές αλλά είναι και πιο ενεργοβόρες από αυτές της οροφής, μιας και καταστρέφουν περισσότερο τη ροή του αέρα.

4)  Το πορτμπαγκάζ σας είναι γεμάτο με συμπράγκαλα που πιθανόν να σας φανούν χρήσιμα κάποια στιγμή αλλά τελικά ποτέ δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο; Αυτός είναι ένας ακόμα τρόπος για να γίνεται κολλητοί με τον ψηλό στο βενζινάδικο μιας και το βάρος είναι από τους καθοριστικούς αρνητικούς παράγοντες για την κατανάλωση.

5)  Ακόμα και αν ο προορισμός δεν σας είναι οικείος, για να μην πούμε άγνωστος, ξεκινάτε απροετοίμαστοι;
Χωρίς να έχετε δει τίποτα;

Το ίδιο ισχύει και όταν κινείστε σε ώρες αιχμής χωρίς να έχετε εναλλακτικές, με αποτέλεσμα είτε να διανύετε περισσότερα χιλιόμετρα στην πρώτη περίπτωση ή να είστε συνέχεια στο σταμάτα- ξεκίνα στη δεύτερη. Το αποτέλεσμα είναι πάντως το ίδιο: αύξηση της κατανάλωσης.
Γι αυτό λοιπόν ενημερωθείτε για τη διαδρομή και χρησιμοποιείστε αν έχετε σύστημα πλοήγησης (GPS).

Mάλιστα κάποια σύγχρονα μοντέλα έχουν και επιλογή Eco, στην οποία λαμβάνουν υπόψη τις πληροφορίες για την κίνηση (TA η επιλογή στο ηχοσύστημά σας, αλλά στην Ελλάδα η χρήση από τους ραδιοφωνικούς σταθμούς είναι κατά κανόνα άλλη και ιδιαίτερα ενοχλητική), αλλά και για τη μορφολογία του εδάφους, μιας και η πολύ ανηφόρα κοστίζει.
Σε αμόλυβδη φυσικά…

Αν το προηγούμενο άρθρο ήταν η θεωρία αυτό εδώ είναι η πράξη, μιας και όπως είπαμε μελέτες και έρευνες έχουν αποδείξει ότι το 30% της κατανάλωσης εξαρτάται από το στυλ οδήγησης. Οπότε εδώ υπάρχουν τα μεγάλα περιθώρια βελτίωσης. Έχουμε και λέμε λοιπόν:

1)  Κινητήρας που δεν λειτουργεί δεν καταναλώνει, οπότε αν το αυτοκίνητό σας έχει σύστημα start stop μην το απενεργοποιείτε σε καμία περίπτωση (πέρα από οικονομία θα γλιτώσετε και το θόρυβο για όσο δε λειτουργεί ο κινητήρας).
Αν πάλι δεν έχει start stop μη διστάσετε να τον σβήσετε από μόνοι σας, π.χ. σε μποτιλιάρισμα ή σε φανάρι ειδικά αν ξέρετε ότι θα περιμένετε πάνω από 20 δευτερόλεπτα.
Αν χρειάζεστε ρεύμα για όσο διάστημα είναι off o κινητήρας γυρίστε το κλειδί στην ενδιάμεση θέση του διακόπττ. Απλά προσέξτε τη μπαταρία αν η αναμονή διαρκέσει περισσότερο από το συνηθισμένο, ενώ δεν χρειάζεται να ανησυχείτε για τη μίζα.
Αντέχει…

2)  Δείτε τι γίνεται μπροστά σας, μην περιορίζετε το οπτικό σας πεδίο στο προπορευόμενο όχημα και μόνο. Αν δείτε πιο μπροστά θα μπορέσετε να οδηγήσετε προληπτικά και να αποφύγετε άσκοπες επιταχύνσεις και φρεναρίσματα που κοστίζουν πάρα πολύ σε αμόλυβδη.
Ειδικά μέσα στην πόλη. Έτσι λοιπόν αν 3- 4 αυτοκίνητα μπροστά σας δείτε να ανάβουν τα φώτα των φρένων παίρνετε και εσείς το πόδι από το γκάζι και επιβραδύνετε προοδευτικά.

3)  Παίρνετε το πόδι από το γκάζι, αλλά δεν βάζετε σε καμία περίπτωση νεκρά. Ούτε στις κατηφόρες. Πέρα από το ότι είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο δεν έχετε και κανένα απολύτως όφελος.
Αντίθετα αν αφήσετε το αυτοκίνητο να ρολάρει –χωρίς εσείς να πατάτε γκάζι δηλαδή- με οποιαδήποτε σχέση στο κιβώτιο λόγω της λειτουργίας cut off διακόπτεται πλήρως η τροφοδοσία με βενζίνη και η κατανάλωση είναι μηδενική.
Παρατηρείστε την ένδειξη της στιγμιαίας κατανάλωσης στο trip computer που έχουν πολλά μοντέλα και θα το διαπιστώσετε στην πράξη.

4)  Στην πράξη μην αγνοείτε τις ενδείξεις αλλαγής σχέσης που ενδεχομένως έχει το αυτοκίνητό σας. Αν τις υιοθετήσετε θα έχετε εξοικονόμηση καυσίμου που μπορεί να φτάσει και το 10 %, ενώ μην απορήσετε αν σας υποδεικνύει να περάσετε 5η από τα 50 χλμ./ ώρα.
Είναι και εφικτό και αποτελεσματικό αν το επιτρέπουν οι συνθήκες (π.χ. επίπεδος δρόμος), ενώ οι περισσότεροι οδηγοί δεν το γνωρίζουν καν με αποτέλεσμα να κινούνται ακόμα και με 2α και να σπαταλούν καύσιμο.

5)  Κάτι άλλο που δεν γνωρίζουν οι πιο πολλοί είναι ότι στη φάση της επιτάχυνσης το σωστό είναι να πατάς τέρμα το πεντάλ του γκαζιού. Κι αυτό γιατί έτσι ανοίγει φουλ η «πεταλούδα» και ο κινητήρας αναπνέεει καλύτερα και γίνεται πιο αποδοτικός.

6)  Από την άλλη αυτό δεν σημαίνει ότι οι αλλαγές σχέσεων θα γίνονται λίγο πριν από το κόφτη. Κάθε άλλο μιας και μπορούν χωρίς κανένα πρόβλημα –ειδικά αν πρόκειται για σύγχρονο κινητήρα turbo- να γίνονται γύρω στις 2.500, άντε 3.000 σ.α.λ., ενώ μόλις φτάσουμε στην επιθυμητή ταχύτητα ταξιδίου περνάμε στο κιβώτιο τη μεγαλύτερη δυνατή σχέση και πατάμε το γκάζι τόσο όσο χρειάζετε για να διατηρήσουμε την ταχύτητα αυτή.
Μάλιστα επειδή η κατανάλωση εξαρτάται και από τη θέση του πεντάλ του γκαζιού, αν σηκώσουμε το πόδι μας και το πατήσουμε ελάχιστα λιγότερο θα δούμε στο trip computer μεγάλη διαφορά στη στιγμιαία κατανάλωση.

7)  Η ταχύτητα ταξιδίου πάντως είναι ένας άλλος παράγοντας που επηρεάζει πολύ την κατανάλωση. Ενδεικτικό είναι πως αν κινούμαστε με τα ¾ της τελικής ταχύτητας του αυτοκινήτου μας καταναλώνουμε τη μισή βενζίνη σε σχέση με το αν κινούμασταν με την τελική του, μιας και η αεροδυναμική αντίσταση όσο ανεβαίνουν τα χλμ./ ώρα παίζει όλο και μεγαλύτερο ρόλο.
Τη μεγαλύτερη δυνατή οικονομία καυσίμου την επιτυγχάνει κανείς με ταχύτητας γύρω στα 120 με 130 χλμ./ ώρα. Αφήστε που πέρα από βενζίνη γλυτώνεις και τις κλίσεις για υπερβολική ταχύτητα στα γρήγορα κομμάτια των εθνικών οδών. Χωρίς μάλιστα επί της ουσίας να καθυστερείς.

8)  Ο κινητήρας στη φάση της προθέρμανσης και μέχρι να φτάσει την κανονική θερμοκρασία λειτουργίας του καταναλώνει υπερβολικά, ενώ παράλληλα αυξημένες είναι και οι εκπομπές ρύπων μέχρι και ο καταλύτης να φτάσει την κανονική τοπυ θερμοκρασία.
Το συμπέρασμα λοιπόν είναι ότι αν θέλουμε να κάνουμε πραγματική οικονομία καυσίμου θα πρέπει να αποφεύγουμε όσο μπορούμε τις μικρές διαδρομές. Μπορούμε να περπατάμε ή να χρησιμοποιούμε το ποδήλατο.
Γενικά πάντως η οικονομία καυσίμου είναι σαν τις αυστηρές δίαιτες. Εκεί που προσέχεις ευλαβικά τη διατροφή σου έρχεται μια στιγμή που μπουχτίζεις και σαβουριάζεις ότι βρεις μπροστά σου.

Έτσι κι εκεί που οδηγείς με το μάτι στην ένδειξη της στιγμαίας κατανάλωσης στην καρφώνει ξαφνικά, πατάς τέρμα το γκάζι και κάνεις τις αλλαγές στον κόφτη και καις για κάθε 100 χιλιόμετρα το φορτίο ενός super tanker.

Με αυτό θέλουμε να πούμε πως η προσπάθεια για εξοικονόμηση βενζίνης δεν μπορεί να γίνει αποσπασματικά και περιστασιακά. Πρέπει να είναι μια συνειδητή διαδικασία, με κανόνες και αρχές που με την επανάληψη θα μας γίνουν βίωμα.

Στην περίπτωση αυτή δεν θα είναι μια εξαίρεση αλλά η καθημερινή πρακτική και μόνο έτσι θα μπορούμε να μετακινούμαστε και οικονομικά αλλά και σβέλτα και με ασφάλεια που φυσικά πάντα προηγείται. Η προσπάθεια αξίζει τον κόπο και όπως συμβαίνει συνήθως η απόφαση είναι το μισό βήμα προς την επιτυχία.

Advertisements

Posted on July 6, 2011, in Auto - Moto and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: